Welkom

Onderzoek

Diverse medewerkers van De Vertrouwenspersoon hebben ruime ervaring met cultuur- en klachtonderzoeken, en kunnen deze voor uw organisatie uitvoeren. Afhankelijk van de situatie en het type onderzoek wordt solo of in teamverband gewerkt.

In diverse gevallen kan het nuttig of zelfs noodzakelijk zijn om bij ongewenste omgangsvormen onderzoek uit te voeren:

  • Het formele klachtonderzoek; wanneer een medewerker een formele klacht over ongewenste omgangsvormen heeft ingediend, en er geen mogelijkheden tot informele afhandeling lijken te zijn.
  • Het meldingen- of signalenonderzoek; wanneer u, bijvoorbeeld als leidinggevende, signalen krijgt over ongewenst gedrag binnen een afdeling. Er is geen formele klacht maar u voelt zich verantwoordelijk en wilt weten wat er speelt.
  • Het cultuuronderzoek; wanneer het u duidelijk is dat de omgangsvormen binnen (bijvoorbeeld) een afdeling in het algemeen te wensen overlaten, maar u er niet goed ‘de vinger achter krijgt’.

In al die gevallen kunt u beschikken over zeer ervaren onderzoekers, al dan niet in de setting van een (klachten)commissie. Zowel juridische als gedragskundige kennis is voorhanden. Vanzelfsprekend is het mogelijk leden vanuit uw organisatie aan de commissie toe te voegen. Dit is niet alleen kostenbesparend, maar de toevoeging van deze ‘couleur locale’ blijkt in de praktijk ook zeer verrijkend te zijn.

Om bij ongewenste omgangsvormen onderzoek uit te voeren dient daar wel een valide reden voor te bestaan. Het is een ervaringsfeit dat met name het formele klachtonderzoek in veel gevallen ongewenst is. Klager en aangeklaagde komen lijnrecht tegenover elkaar te staan, waarmee escalatie een nagenoeg onontkoombaar feit wordt. Bovendien lopen de kosten van een dergelijk onderzoek veelal hoog op, vanwege de hoge eraan gestelde juridische eisen. De conclusies van veel klachtonderzoeken wordt immers via juridische weg -lees: de rechter- betwist.

Een goede vertrouwenspersoon kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van onnodige klachtonderzoeken. Niettemin zijn er situaties waarin een formeel klachtonderzoek onvermijdelijk is. De feiten zijn te ernstig, of partijen zijn er in het voortraject niet in geslaagd de situatie in den minne te schikken.