Welkom

Bibliotheek

Ga direct naar:

Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen

In het kort:

  • Aandacht; voor degene die de moed heeft opgevat zich tot de vertrouwenspersoon te wenden.
  • Oplossingsgerichtheid; vanuit het principestandpunt dat álle betrokkenen (melder, ‘dader’, organisatie) op één of andere manier verder moeten.
  • Focus op informele trajecten; mediation of ‘het goede gesprek’, als prevalerend boven het formele (dure, escalerende) klachtonderzoek.

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon voor uw medewerkers is verplicht in het kader van de aanpak van PSA. Maar veel belangrijker is, dat een laagdrempelige en bereikbare vertrouwenspersoon een belangrijke preventieve rol kan spelen. ‘Veenbranden’ met daaruit voortkomende escalaties, ziekteverzuim, arbeidsconflicten, allemaal vervelende situaties die bovendien flink in de papieren kunnen lopen. Wist u dat uit onderzoek is gebleken dat een pestgeval waarbij het ‘slachtoffer’ is uitgevallen een prijskaartje van zo gemiddeld € 45.000,- kent?

Een deskundige vertrouwenspersoon zal zich realiseren dat veel zaken goed kunnen worden opgelost met een informeel, ‘minnelijk’ traject. De winst is duidelijk: een aanzienlijke kostenbesparing en een veel grotere kans dat partijen met elkaar verder kunnen.

De medewerkers van De Vertrouwenspersoon vervullen de rol van externe vertrouwenspersoon de binnen zéér uiteenlopende branches, waaronder het onderwijs, de zorg, de decentrale overheid, maar ook de profitsector.

Daarnaast is het mogelijk dat onze medewerkers samenwerken met uw interne vertrouwenspersoon in de rol van ‘back up’. Een veilig idee!

Vertrouwenspersoon integriteit

De Vertrouwenspersoon kan de functie van vertrouwenspersoon integriteit voor uw organisatie vervullen.

Regelingen rondom integriteit zijn bij de overheid inmiddels gemeengoed, terwijl ook steeds meer private organisaties aandacht besteden aan het onderwerp. Steeds vaker wordt de term ‘(on)integer handelen’ gezien als containerbegrip voor zowel ongewenste omgangsvormen als integriteitsschendingen. Dit streven naar integraal beleid is aantrekkelijk, maar kent ook enkele valkuilen.

Integriteit is lastig te definiëren. Een aardige omschrijving zou kunnen zijn: ‘Handhaven van algemene of professionele sociale en ethische normen en waarden, ook bij druk van buitenaf om hiervan af te wijken.’ (Bron: Schouten en Nelissen). Een andere aardige omschrijving is: ‘Het goede doen, ook als niemand toekijkt’. Toch brengen ook deze begripsomschrijvingen ons geen volledige klaarheid. Wat zijn immers normen en waarden precies? En wat is ‘het goede doen’? In de Verenigde Staten zal men daarvan een ander beeld hebben dan hier in ons land.

Voorbeelden van integriteitsschendingen kennen we echter allemaal: integriteitsschendingen kunnen variëren van het meenemen van suikerzakjes ‘voor de cararvan’ tot grootschalige fraude met enorme potentiële gevolgen voor de organisatie. En, helaas, vaak ook voor de melder. De diverse belangen waarmee de vertrouwenspersoon integriteit te maken krijgt zijn dan ook groot.

Overigens is de term ‘klokkenluider’ gedateerd. Benamingen als ‘klokkenluidersregeling’ zouden dan ook eigenlijk herzien moeten worden. Immers, met een goede regeling voorkomt men juist dat medewerkers zich genoodzaakt voelen ‘de klok te luiden’, en naar buiten te treden om misstanden voor het voetlicht te brengen. En juist dit laatste maakt de waarde van een goed neergezet beleid zichtbaar. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon integriteit maakt melden daarnaast laagdrempeliger. Er wordt immers een ‘veilige haven’ gecreëerd.

Combinatiefunctie

De functie van vertrouwenspersoon integriteit is op zichzelf goed te combineren met die van vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. In toenemende mate wordt voor deze constructie gekozen. Het is dan wel van belang de verschillen tussen de beide rollen scherp te omschrijven. Zo zijn er meer vragen die overweging behoeven. Neem gerust contact op voor een helder advies.

Vertrouwenspersoon onderwijs

Hier tekst onderwijs